Літні мовленнєві ігри

Пропоную вам декілька варіантів простих логопедичних ігор, які допоможуть  розвивати мовлення дитини. І так як за вікном уже літо, ігри ці будуть безпосередньо пов’язані з літньою тематикою.

  1. Ігри з природними матеріалами

Всі ігри з водою, так чи інакше, сприяють розвитку тактильно – кінестетичної чутливості, дрібної моторики рук, зорово-моторної координації, що також є показниками загального фізичного і рухового розвитку. Поряд з розвитком тактильних відчуттів, координації пальців рук, діти вчаться прислухатися до себе, усвідомлювати і проговорювати свої відчуття, а це в свою чергу, сприяє розвитку мовлення, пам’яті, довільної уваги.

Гра «Водовоз»

Потрібна вода, дві миски і губка. Налийте трохи води в таз чи глибоку миску, поруч поставте ще одну миску. А потім за допомогою губки постарайтеся перенести воду з однієї тарілки в іншу. Важливо, щоб вода не крапала з губки, а була повністю віджатою в нову тарілку. Під час такої гри для маленьких дітей можна відпрацьовувати прості слова: вода, тече, крап-крап, хлюп-хлюп, нема.

Зі старшими можна автоматизовувати (проговорювати) слова з проблемними для дитини звуками, «віджимати» кожне слово губкою.

Цікавим і корисним є пісок, не дарма ж навіть існує таке поняття, як пісочна терапія.

Ігри з піском сприяють розвитку наступних навичок:

– Формування комунікативних навичок;
– Поліпшення пам’яті, уваги та образного мислення;
– Розвиток дрібної моторики рук;
– Позбавлення від тривог і страхів.

На піску можна малювати, як паличкою, так і пальцями. До прикладу, можна зобразити цілу сюжетну картинку зі звуком Х. (хату із димоходом, хмарки, сходи і хом’ячка з хвостом, який там живе. Можна намалювати стіл, а на ньому хурму, хліб та халву).

Або ж, як варіант, заховати дрібні іграшки, у назві яких є утруднені для дитини звуки.  Із маленькими дітьми можна проговорювати назви іграшок, використовуючи короткі двоскладові слова: киця, ляля, дядя, міша тощо.

На піску можна  викладати камінчики, жолуді чи будь-які іграшки, проговорюючи склади чи слові із потрібними для автоматизації звуками.

2. Ігри на розвиток фонематичного слуху.

 Фонематичний слух – це вроджена здатність, яка дозволяє:

-визначати наявність звуків у слові;
– розрізняти між собою слова, які мають однакові звуки (банка – кабан);
– розрізняти слова, які відрізняються тільки одним звуком (кит-кіт, вуха – муха).

Тобто, фонематичний слух дозволяє нам правильно чути та розуміти звернене до нас мовлення.

«Ланцюжок»

Потрібно повторити декілька складів підряд або декілька слів.Наприклад, па-на-ра, бу-ша-со. Так само зі словами. Шапка-шайба-шуба, свисток-смородина-спорт.

Плюс у цій грі можна дати дитині ускладнення. Наприклад, проговорити цей ланцюжок так, наче у тебе день народження, наче ти розлючений і т.д.

«Злови слово»

Говоримо дитині звук, який потрібно ловити, наприклад, [Ш]. Коли буде звучати слово зі звуком [Ш] потрібно його зловити – плеснути у долоні.

3. Мовленнєві ігри на вулиці для будь-якого віку

Не втрачайте найменшого приводу щось обговорити з вашою дитиною. Саме обговорити. Отже, ви зайшли до магазину і купили, наприклад … кукурудзяні палички. Прекрасно, вважайте, що у вас в руках готовий методичний матеріал для розвитку мовлення дитини, причому будь-якого віку.  Влаштуйте змагання «Підбери слівце» (Палички які? ) Відповіли – з’їли паличку.

Ось ще декілька ігор в які можна погратися під час прогулянки

“Хочеш бути?”

Під час прогулянки спитайте у малюка про щось безглузде, наприклад, «Хочеш бути булочкою?». Дитина відповість так або ні. Обговоріть чому вона хотіла б чи не хотіла б бути певним предметом. Ця гра розвиває не лише мовлення, але і логіку. Якщо малюк не знає як вам пояснити свою відповідь, попросіть нехай дитина вам поставить подібне запитання та поясніть логіку відповіді.

“Абетка”

Усім нам відома гра з дитинства. Чому б її не використати під час прогулянок? Називаєте певне слово. На ту літеру, на яку закінчується ваше слово, малюк повинен назвати своє. Наприклад,  поїзд-драбина. Ця гра чудово розвиває фонематичний слух, а також поповнює активний словник дитини новими словами, які вона може почути від вас.

Спостерігачі

Присівши на лавці, попросіть малюка оглянути все навкруги. Запропонуйте дитині називати разом з вами по-черзі предмети, що вас зараз оточують. Наприклад, ви скажете лавка, дитина – дерево тощо. Можна ускладнити завдання, даючи характеристику предмету, наприклад, дерев’яна лавка – високе дерево. Ця гра добре розвиває увагу.

Фантазери

Гуляючи по парку чи деінде, запропонуйте дитині уявити які події, на її думку, могли б тут розгортатися. Можливо, тут колись ходили динозаври чи літали казкові феї. Якщо дитині важко розпочати, почніть самі, малюк підхопить вашу думку та почне самостійно фантазувати. Для підкріплення ефекту казки можна прихопити з собою книгу про динозаврів чи інших персонажів.

Інопланетяни

Скажіть малюку, що сьогодні ви не батьки, а інопланетяни, прилетіли з далекої планети, нічого тут не розуміють і не знають. Нехай сьогодні малюк поведе вас на прогулянку, розповість як потрібно одягатися, як переходити дорогу і що вас оточує навколо.

І на десерт, звичайно, пам’ятайте про рухові ігри, бігайте, стрибайте, літайте, як бджілки чи метелики. Для дітей надзвичайно важливо рухатися, у цей час їх мозок збагачується киснем. Також дуже корисно влітку стрибати на батуті, кататися на велосипеді, качатися у гамаку – все це сприяє розвитку вестибулярного апарату.

Виховуйте бажання займатися, стимулюйте дитину до подальшої роботи, заохочуйте її успіхи, вчіть долати труднощі і через короткий час ви відчуєте смак цієї захоплюючої роботи, побачите її плоди.


Текст Олена Славінська ©

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *